Svar: Afviser pludselig skemad
11. marts 2024
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Der kan være flere årsager til, at din dreng pludselig afviser maden og foretrækker brystet:
- Der sker udviklingsmæssigt mere og mere med ham, som godt kan gøre ham lidt ekstra tryghedssøgende - og dermed brystsøgende.
- Derudover så kan forkølelse, utilpashed, sygdom spille ind. Der florerer rigtig mange vira i øjeblikket, så det kan naturligvis ikke udelukkes, at noget sådan kan spille ind hos jer.
- Tandfrembrud kan spille ind. Har han fået tænder, eller er der måske tænder på vej?
- Jeg tænker ikke, at start med kød eller fisk er årsagen, men du har naturligvis ret i, at hvis han har følt introduktionen af mad lidt voldsom, så kan det godt være, at han lige nu har brug for en pause - så det er rigtig fint, at du giver ham det:)
- Det kan også handle om, at hans smagspræferencer har ændret sig, så han begynder at være lidt træt af de retter, som du hidtil har givet ham, og han måske har brug for nye smagsoplevelser.
- Spirende selvstændighed og behov for at styre måltiderne mere selv kan også have betydning.
- Hans indtag af mælk i løbet af natten og det øgede indtag om dagen spiller naturligt også ind - derfor er det vigtigt, at du finder balancen mellem de to ting.
- Og andre ting....
Lige nu er det som sagt rigtigt fint, at du holder en pause fra skemaden, og du skal naturligvis holde øje med, om der kan være lidt sygdom på vej. Hvis sygdom virker til at være årsagen og han bliver ved med ikke rigtigt at ville spise, bliver mere grædende og pylret, så bør du lige få ham tjekket af lægen.
Jeg vil anbefale dig, at du tilbyder din dreng mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det vil for det første give ham følelsen af kontrol over sit madindtag, og det vil således kunne være med til at motivere ham til fortsat at spise andet end mælk. Samtidig vil du kunne imødekomme hans behov for fastere føde, hvis hans modstand mod maden handler om, at han er lidt træt af den samme slags grød og mos.
Du må også meget gerne tage udgangspunkt i mad, som du selv spiser. Så han får mere og mere familiemad, og dermed også mad, som smager af mere. Du må gerne kombinere mad i hånden med skemad og familiemad, så der er variation i måltiderne hele dagen igennem - dog må han også gerne få f.eks. havregryn eller øllebrød hver morgen, hvis du oplever, at dette f.eks. skaber genkendelighed og tryghed hos ham. Variation er vigtigt, men genkendelighed er også vigtigt - så igen skal du her forsøge at finde en balance.
Du skal medtænke, at mad i hånden f.eks. godt kan være grødpandekager, grøntsagsmuffins, ovnbagte grøntsager, kogte broccolibuketter og lignende. Hvis han lukker munden for grød og grøntsagsmos er det derfor en god idé at medtænke, hvordan du kan servere dette på nye måder:)
I min nyeste bog "Helens bog om fingermad og bælgfrugter" finder du masser af opskrifter på fingermad, som du kan tilbyde din dreng netop nu. Og bælgfrugter er måske ikke noget, som I generelt spiser så meget af, så det er også en måde at få lidt ny smag og måske interesse for maden tilbage:)
Det er også en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at indføre en fast dagsplan med faste spisetider. Det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes mad, når han vågner, og mælk før han skal sove - netop for at sikre, at mælken ikke kommer til at fylde alt for meget, og også for at sikre, at han får mad nok hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne sove om natten, at han spiser og drikker nok hele dagen, og får at få ham tilbage i rytmen med nogle sammenhængende timers søvn om natten, er det derfor vigtigt, at du hjælper ham med rytmen om dagen.
En dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre indtil klokken måske er ca. 07, og dagen begynder stille og roligt.
Morgen 7.30: Start med lidt frisk blød frugt i hånden, som han kan sidde og sutte på, og tilbyd så lidt havregrød eller f.eks. klatkager eller grødpandekager. Vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og prøv om du kan supplere med lidt frugtmos, samt vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Start med lidt grøntsagsmuffins, bagte eller kogte grøntsagsstænger, bagte bælgfrugtfritter, stykker af en blød fiskefrikadelle eller lignende i hånden - alt efter hvad han er i stand til at gumle sig igennem selv. Prøv om du kan få lov til at supplere med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og igen supplerer du med lidt frugtmos. Må også gerne her tilbydes lidt bananpandekager eller lignende. Vand af kop.
Ammes også stadig eftermiddag - puttes evt. til dagens 3. lur, som ofte er en powernap
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, igen gerne suppleret med kogte eller bagte grøntsagsbuketter, bælgfrugtfritter, linsedeller osv. Og hvis du kan få lov, så prøv om du kan fylde op med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk - så du på den måde sikrer dig, at han får mad nok i maven. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten, måske ca. kl. 20 - det afhænger af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen, og hvor meget dagssøvnen fylder.
Sen aften 23-24: Drømmeammes, gerne fra begge bryster, så han fyldes rigtig godt op til natten.
Midt nat 03: Begynder at kunne undvære denne amning. Prøv om du om natten kan afkorte amningen mere og mere, så i takt med at han om dagen begynder at spise mere igen, så kan han helt undvære mælk midt nat. Hvis du lige nu ammer en gang i timen om natten, er det jo en stor forskel, hvis han kan lære at sove 3-4 timer uden mælk.. og gradvist skal han så lære at sove 5-6 timer uden mælk, så I begge igen får jeres nattesøvn.
Sover I sammen? Du kan overveje, om du kan putte ham i egen seng om natten, så du efter amningen sen aften putter ham på afstand af dig. Behovet for brystet vil naturligt ofte være større, hvis han ligger tæt med dig i dobbeltsengen. Det frister for meget at have brystet lige foran sig, så du kan også hjælpe både ham og dig ved at putte ham fysisk lidt på afstand af dig:)
Han skal naturligvis stadig ammes, han har stadig et ret stort behov for mælk, og det er dejligt, at amningen fungerer så godt for jer; men du har naturligvis helt ret i, at mælkebehovet ikke bør sættes voldsomt meget op, med den alder din dreng nu har:)
Det vil være rigtig fint, hvis I kan komme tilbage til lidt mere rigtig mad og gradvist mindre mælk - og jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan hjælper videre på vej:)
Rigtigt meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske